mandag 9. februar 2009

01: Skjermvideoer - Bakgrunn

Jeg har brukt skjermvideoer i ikt-undervisningen i flere år, både i opplæringen av lærere og elever. Bakrunnen for at jeg begynte med dette var de åpenbare ulempene med at læreren viser framgangsmåter på prosjektor og elevene følger det læreren gjør:

  • Det blir mye "klikkekunnskap" som man glemmer fort allikevel.
  • Alt for mye tid ble brukt på å vente på elever som har klikket feil, maskiner som "henger" etc.
  • Elevene tenker ikke selv. Læreren tenker for dem.
  • Elever som er borte får ikke med seg gjennomgangen.
  • Læreren bestemmer tempo.

Jeg begynte derfor å kikke etter programmer som kunne hjelpe meg med dette. Det finnes mange forskjellige programmer som lager skjermvideoer, men jeg har falt ned på gratisprogrammet Camstudio. Her har man endel muligheter i tillegg til at man også kan spille inn lyd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar